"Δάσκαλε που δίδασκες και νόμο δεν εκράτεις" λέει μια παροιμία. Και πράγματι ένας τέτοιος δάσκαλος θα αποτελούσε παράδειγμα προς αποφυγή. Φανταστείτε τον εαυτό σας για παράδειγμα που μιλάει συνεχώς στους μαθητές για την ασφάλεια στο Διαδίκτυο και τους κινδύνους που παραμονεύουν σε αυτό, που τους πιπιλάτε τα αυτιά με λέξεις και φράσεις όπως κυβερνοεκφοβισμός (cyber bullying), κλοπή ταυτότητας, ιδιωτικότητα, προστασία προσωπικών δεδομένων και τους ζαλίζετε με συμβουλές-ατάκες του στυλ "Σκέψου πριν δημοσιεύσεις", "Διάβαζε τα 'ψιλά' γράμματα", "Τα εν οίκω μη εν δήμω", "Θα ήθελες να συμβεί το ίδιο σε εσένα;" κ.ο.κ. να ανεβάζετε φωτογραφίες ή βίντεο με τους μαθητές στο Διαδίκτυο και να εκθέτετε έτσι τα προσωπικά τους δεδομένα σε κοινή θέα και τους ίδιους τους μαθητές σας σε κινδύνους.

Όχι αυτό που θέλουμε εμείς, αλλά οι μαθητές μας. Και πως είναι αυτό; Ε, με διαδικτυακό τζογάρισμα, εκφοβισμό, απειλές, σεξουαλικές παρενοχλήσεις, παραβίαση της ιδιωτικότητας, διαδικτυακές πλαστοπροσωπίες και κλοπές ταυτότητας, ηλεκτρονική παρενόχληση, πειρατεία και κλοπή πνευματικής ιδιοκτησίας, ιούς και κακόβουλο λογισμικό και με λίγο από αγγλικές λέξεις όπως spam, phising, pharming, sexting, grooming κ.ά. Εντάξει, το ακριβώς αντίθετο. Και για την ενημέρωση, την ευαισθητοποίηση και την αφύπνιση των έφηβων μαθητών μας υπάρχει πλέον ένα εγχειρίδιο στα ελληνικά με ενημερωτικό υλικό, δραστηριότητες, πρακτικές ασκήσεις και κουίζ. Ένα εκπαιδευτικό εγχειρίδιο που φτιάχτηκε από μαθητές και απευθύνεται σε μαθητές.

Ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός για την Ασφάλεια Δικτύων και Πληροφοριών (European Network and Information Security Agency - enisa) αποτελεί έναν οργανισμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης που δημιουργήθηκε για να ενδυναμώσει τη ικανότητά της και ειδικά των επαγγελματιών στο να αποφεύγουν, να διευθύνουν και να ανταποκρίνονται σε προβλήματα που αφορούν την ασφάλεια των δικτύων και των πληροφοριών. Η δημιουργία του αντικατοπτρίζει την πεποίθηση ότι τα συστήματα επικοινωνιών και πληροφοριών είναι σημαντικοί παράγοντες στην εξέλιξη της οικονομίας και της κοινωνίας και η ασφάλεια των δικτύων είναι απαραίτητη για την λειτουργία της Ψηφιακής Οικονομίας όσο ο ηλεκτρισμός και το νερό. Ο enisa αποτελεί ένα κέντρο εμπειρογνωμοσύνης σε θέματα Ασφάλειας 
των Δικτύων και Πληροφοριών και το ελληνικό παράρτημα του enisa εδρεύει στο Ηράκλειο της Κρήτης.

Στα πλαίσια των δραστηριοτήτων του, ο enisa δημιούργησε μια σειρά από αφίσες με συμβουλές για τους μαθητές μας καθώς και αφίσες με συμβουλές για τους γονείς τους. Δεν θα μείνουμε παραπονεμένοι ούτε εμείς αφού για εμάς, τους συναδέλφους μας και γενικά όλους τους εργαζόμενους υπάρχουν αφίσες και βίντεο με περιεχόμενο σχετικά με την ασφάλεια των δικτύων και των πληροφοριών μας.

Ή μήπως θα έπρεπε να είναι το ανάποδο: Δύσκολο να το μαντέψει κάποιος και εύκολο να το θυμάσαι. Και αν είναι έτσι γιατί συμβουλεύουμε τους ανθρώπους να κάνουν το αντίθετο; Αναφερόμαστε στους κωδικούς ασφαλείας (passwords) και την αφορμή μας την παρείχε ένα κόμικ που φαίνεται παρακάτω. Σύμφωνα με αυτό βάζουμε τους ανθρώπους να δημιουργούν πολύπλοκους και δύσκολους κωδικούς που ενώ δεν μπορούν να θυμούνται είναι τελικά εύκολο να παραβιασθούν.

Το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής προχώρησε στη δημοσιοποίηση του νέου βιβλίου για το μάθημα Εφαρμογές Πληροφορικής της Α΄ Γενικού Λυκείου που θα αρχίσει να χρησιμοποιείται από το σχολικό έτος 2014-2015. Μπορείτε να κατεβάσετε το νέο βιβλίο των Εφαρμογών Πληροφορικής σε μορφή pdf από την ιστοσελίδα του ΙΕΠ.

Το Υπουργείο Παιδείας Και Θρησκευμάτων καλεί όλα τα σχολεία Α/θμιας & Β/θμιας Εκπ/σης να υλοποιήσουν δράσεις ευαισθητοποίησης των μαθητών, στο πλαίσιο του Προγράμματος "Κοινωνικό Σχολείο" (δείτε την εγκύκλιο Δράσεις ευαισθητοποίησης στα σχολεία Α/θμιας & Β/θμιας Εκπ/σης στο πλαίσιο του Προγράμματος "Κοινωνικό Σχολείο" -145324/Γ7/12-09-2014).

Όλοι γνωρίζουμε τη σημασία που έχει το ευχάριστο εργασιακό περιβάλλον στην παραγωγικότητα των εργαζομένων αλλά και στην ικανοποίηση που αντλούν από τη δουλειά τους. Βέβαια, όταν αναφερόμαστε στο εργασιακό περιβάλλον συνήθως εστιάζουμε σε συνθήκες συνεργασίας, συναδελφικότητας, αναγνώρισης της δουλειάς κάποιου, ήρεμου κλίματος, ανοχής στη διαφορετικότητα, χαλαρής διάθεσης κ.ο.κ. Αυτά βέβαια είναι τα δύσκολα να επιτευχθούν. Το πιο απλό για ένα εργασιακό περιβάλλον είναι τα ευχάριστα χρώματα στους τοίχους και στα έπιπλα των γραφείων που προσφέρουν ηρεμία, ευχάριστη διάθεση και αυξάνουν την παραγωγικότητα των εργαζομένων.

Ότι ισχύει για το εργασιακό περιβάλλον τα ίδια ισχύουν και για το μαθησιακό. Άλλωστε μπορούμε να δούμε τους μαθητές μας και σαν μικρούς εργαζόμενους (και να μην ξεχνάμε ότι και εμείς είμαστε εργαζόμενοι και έχει σημασία να βρισκόμαστε στο κατάλληλο περιβάλλον για να αποδίδουμε). Έτσι, ως καθηγητές θα πρέπει να δημιουργούμε το κατάλληλο μαθησιακό περιβάλλον ενισχύοντας την αρμονική συνεργασία των μαθητών μας, αξιολογώντας τους αντικειμενικά και αναγνωρίζοντας τις προσπάθειες και τα επιτεύγματά τους, δημιουργώντας ήρεμο εκπαιδευτικό κλίμα, αποδεχόμενοι τη διαφορετικότητα του κάθε μαθητή και της κάθε μαθήτριας ως προς τις κλίσεις τους, τα ενδιαφέροντά τους κ.ο.κ. Εντάξει, αυτά ήταν τα δύσκολα. Σε πρώτη φάση ας ομορφύνουμε απλώς τους τοίχους του Σχολικού Εργαστηρίου Πληροφορικής και Εφαρμογών Ηλεκτρονικών Υπολογιστών (Σ.Ε.Π.Ε.Η.Υ. ε;). Όχι ,δεν εννοώ να πάρουμε πινέλα και μπογιές και να αρχίσουμε να βάφουμε.

Υποκατηγορίες