Όλοι γνωρίζουμε τη σημασία που έχει το ευχάριστο εργασιακό περιβάλλον στην παραγωγικότητα των εργαζομένων αλλά και στην ικανοποίηση που αντλούν από τη δουλειά τους. Βέβαια, όταν αναφερόμαστε στο εργασιακό περιβάλλον συνήθως εστιάζουμε σε συνθήκες συνεργασίας, συναδελφικότητας, αναγνώρισης της δουλειάς κάποιου, ήρεμου κλίματος, ανοχής στη διαφορετικότητα, χαλαρής διάθεσης κ.ο.κ. Αυτά βέβαια είναι τα δύσκολα να επιτευχθούν. Το πιο απλό για ένα εργασιακό περιβάλλον είναι τα ευχάριστα χρώματα στους τοίχους και στα έπιπλα των γραφείων που προσφέρουν ηρεμία, ευχάριστη διάθεση και αυξάνουν την παραγωγικότητα των εργαζομένων.
Ότι ισχύει για το εργασιακό περιβάλλον τα ίδια ισχύουν και για το μαθησιακό. Άλλωστε μπορούμε να δούμε τους μαθητές μας και σαν μικρούς εργαζόμενους (και να μην ξεχνάμε ότι και εμείς είμαστε εργαζόμενοι και έχει σημασία να βρισκόμαστε στο κατάλληλο περιβάλλον για να αποδίδουμε). Έτσι, ως καθηγητές θα πρέπει να δημιουργούμε το κατάλληλο μαθησιακό περιβάλλον ενισχύοντας την αρμονική συνεργασία των μαθητών μας, αξιολογώντας τους αντικειμενικά και αναγνωρίζοντας τις προσπάθειες και τα επιτεύγματά τους, δημιουργώντας ήρεμο εκπαιδευτικό κλίμα, αποδεχόμενοι τη διαφορετικότητα του κάθε μαθητή και της κάθε μαθήτριας ως προς τις κλίσεις τους, τα ενδιαφέροντά τους κ.ο.κ. Εντάξει, αυτά ήταν τα δύσκολα. Σε πρώτη φάση ας ομορφύνουμε απλώς τους τοίχους του Σχολικού Εργαστηρίου Πληροφορικής και Εφαρμογών Ηλεκτρονικών Υπολογιστών (Σ.Ε.Π.Ε.Η.Υ. ε;). Όχι ,δεν εννοώ να πάρουμε πινέλα και μπογιές και να αρχίσουμε να βάφουμε.
Αφήστε που στις μέρες μας, με τέτοια υποχρηματοδότηση, και να θέλαμε να βάψουμε μόνοι μας δεν θα μας παρείχαν χρήματα για μπογιές. Μπορούμε να κάνουμε κάτι πιο απλό: Να τοιχοκολλήσουμε ή να αναρτήσουμε σε κάποιο πίνακα ανακοινώσεων που τυχόν έχει το εργαστήριο του σχολείου αφίσες-πόστερ με ευχάριστο περιεχόμενο όπως κάποιο εύθυμο κόμικ που καλό είναι να έχει και κάποια σχέση με την Πληροφορική. Ακόμη καλύτερα αν αυτό το κόμικ μπορεί να αποτελέσει και αφορμή για μια συζήτηση ή αν έχει γενικά κάποιο διδακτικό χαρακτήρα.
Άλλωστε και ο Σχολικός Σύμβουλος Πληροφορικής Βορείου Αιγαίου προτείνει στο ιστολόγιό του τη χρήση κόμικ για την διακόσμηση του σχολικού εργαστηρίου. Οπότε κανείς δεν θα σας παρεξηγήσει ούτε πρόκειται να σας επιπλήξει: εκτελείτε τις οδηγίες του συμβούλου σας.
Για τους συναδέλφους, λοιπόν, που θέλουν να διακοσμήσουν το εργαστήριό τους με κόμικ συγκεντρώνουμε εδώ μερικά κόμικ με θεματολογία από τον ευρύτερο χώρο της Πληροφορικής και όσο γίνεται διδακτικά, κατάλληλα για το επίπεδο γνώσεων των μαθητών και σχετικά με τις εμπειρίες τους ώστε να μπορούν να αξιοποιηθούν και ως αφορμές για συζήτηση και προβληματισμό.
Τα κόμικ προέρχονται από τον δικτυακό τόπο xkcd.com. Εκεί μπορείτε να βρείτε πολλά ακόμη. Βέβαια, επειδή ο σχεδιαστής είναι και κομπιουτεράκιας πολλά απευθύνονται αποκλειστικά σε άλλους κομπιουτεράκηδες (geeks, nerds κ.λ.π.). Εδώ, παρουσιάζουμε αυτά που κρίνουμε ότι πληρούν τα κριτήρια της προηγούμενης παραγράφου με μια σύντομη περιγραφή τους στα ελληνικά.
Εξουσιοδότηση Πρόσβασης: Συχνά επιλέγουμε να παραμείνουμε συνδεδεμένοι σε διάφορες κρίσιμες υπηρεσίες. Τι θα γίνει αν μας κλέψουν το laptop ενώ είμαστε συνδεδεμένοι σε όλες αυτές τις εφαρμογές; Ακόμη χειρότερα πρέπει να τονίσουμε ότι αυτό ισχύει πλέον και για τα smartphone που έχουμε και όχι μόνο για τα laptop μας. Και τι γίνεται με τους κοινόχρηστους υπολογιστές όπως στο εργαστήριο πληροφορικής;
Εθισμός: Μήπως είμαστε εθισμένοι στη χρήση του διαδικτύου ή των υπολογιστών; Πόσο χρόνο μπορούμε να αντέξουμε χωρίς διαδίκτυο ή υπολογιστή;
Οδηγίες Αντιμετώπισης Προβλημάτων σε Η/Υ: Το να γίνεις εξπέρ στους υπολογιστές δεν είναι και τόσο δύσκολο. Χρειάζεται απλώς υπομονή, επιμονή και αλγοριθμική λογική. Ωραίο κόμικ για να εξηγήσετε απλά και οπτικά τι είναι ένα διάγραμμα ροής.
Διάγραμμα Venn για Ιούς: Καταλαβαίνουμε πραγματικά τι είναι ή τι κάνει ένας ιός;
Ερώτηση Ασφαλείας: Καταλαβαίνουμε γιατί χρειάζεται και τι μπορεί να συμβεί αν δεν προσέξουμε τι απαντάμε; Δίνουμε την πρέπουσα σημασία όταν απαντούμε;
Το Σημαντικό Πεδίο: Ο πρόχειρος, ανύπαρκτος ή κακός σχεδιασμός ιστοσελίδων και δικτυακών εφαρμογών οδηγεί πολλές φορές σε καταστάσεις όπως η παραπάνω.
Μεταφορά Αρχείων: Κάνοντας τα εύκολα δύσκολα. Πάντως 32 χρόνια από τη δημιουργία του Διαδικτύου (1982) και 25 χρόνια μετά τον Παγκόσμιο Ιστό (1989) η μεταφορά αρχείων δεν αποτελεί και κάτι τόσο αυτονόητο.
Αηδιαστικά Πληκτρολόγια: Να γιατί δεν πρέπει να τρώτε όταν εργάζεστε στον Η/Υ. Πέρα όμως από το εύθυμο του πράγματος, τα πληκτρολόγια αποτελούν σοβαρή εστία συγκέντρωσης μικροβίων.
Πρωτόκολλα Η/Υ: Η Αλίκη και ο Μπομπ (Alice - A, Bob - B και ακολουθούν και άλλοι όπως οι Carol ή Charlie, Dan ή Dave, Eve κ.ο.κ.) αποτελούν τον πλέον συνηθισμένο τρόπο για να εξηγούμε στους μαθητές μας τι κάνει ένα πρωτόκολλο (ακόμα πιο συνηθισμένη είναι η χρήση αυτών των χαρακτήρων στην κρυπτογραφία και την κβαντική φυσική). Στο κόμικ ανάποδα (για να εξιστορήσουμε σε έναν Πληροφορικό μια καθημερινή ιστορία).
Επιτυχία: Να γιατί είναι σημαντικά τα αντίγραφα ασφαλείας. Προσοχή στις αναβαθμίσεις και όπως λέμε και εμείς οι τεχνικοί "όταν δουλεύει, δεν το πειράζεις".
Εντολή Goto: Καμιά φορά είναι δύσκολο να πείσεις τους μαθητές γιατί πρέπει να αποφεύγουν την Goto. Η πλήρης αλήθεια: Καμιά φορά δεν είναι κακό να χρησιμοποιείται.
Υποψίες: Παλιά είχαμε απλώς τα robot. Πολύ πιο επικίνδυνα αποδεικνύονται προς το παρόν τα διάφορα spambot, chatterbot, pokerbot κ.ο.κ. Ωραίο κόμικ για να μιλήσετε με τους μαθητές σας για το τεστ Τούρινγκ (Turing test) αλλά και τους κινδύνους στο Διαδίκτυο.
Άκου τι λες: Θα έλεγες κατά πρόσωπο αυτά που γράφεις ως σχόλια στο Διαδίκτυο; Υπάρχει και στο Internet savoir vivre (τρόποι καλής συμπεριφοράς) και λέγεται netiquette (network etiquette).
Η Σοφία των Αρχαίων: Άλλη μια χρήση των forum... αρκεί να υπάρχει και κάποιος που απαντάει. Πάντως τα προβλήματα στους Η/Υ έτσι λύνονται: googlάροντας (παλιότερα λέγαμε "ρωτώντας πας στην πόλη").
Τσακωμός: Τι είναι αυτό το "boot sector"; Βασικά, τι είναι αυτό το "boot" που λέμε ότι κάνει ο υπολογιστής; Πάντως φαίνεται σημαντικό.
Έλεγχος Αποσκευών: Παράλογο; Λογικό; Πάντως οι μπαταρίες όταν τελειώνει ο κύκλος ζωής τους πρέπει να πηγαίνουν στην ανακύκλωση μπαταριών.
Διδασκαλία: Και τέλος για να φτιάξω και λίγο τους καθηγητές-δασκάλους και δη τους καθηγητές Πληροφορικής. Να γιατί είναι σημαντική η δουλειά μας.
Αν διαφωνείτε με τα κόμικ ή δεν σας άρεσαν, μπορείτε είτε να πιάσετε πινέλο και μπογιά είτε να αξιοποιήσετε τις μηχανές αναζήτησης για να βρείτε άλλα στο διαδίκτυο. Καλές διακοσμήσεις.