Συχνά, οι καθηγητές Πληροφορικής καλούμαστε να μιλήσουμε στους μαθητές μας για την ιστορία της Πληροφορίας ή/και της Πληροφορικής, όπως για παράδειγμα στο 4ο Κεφάλαιο του βιβλίου Πληροφορικής της Α΄ Γυμνασίου. Αντί να καταφεύγουμε στην απώτερη ιστορία μπορούμε να βρούμε πιο ενδιαφέροντα πράγματα από την πρόσφατη ιστορία και μάλιστα από κάποιον που την έχει ζήσει. Και το καλό με την εμπειρία και την ηλικία είναι ότι μπορείς να συνδυάσεις την ιστορία με το μέλλον. Γιατί ο ομιλητής στο βίντεο που ακολουθεί μπορεί να λέει ότι "έχει βρεθεί στο μέλλον" και το παρελθόν τον δικαιώνει απόλυτα.

Η Μάγκνα Κάρτα (Μεγάλος Χάρτης - Magna Carta) δεν ήταν χάρτης με την έννοια της απεικόνισης μιας περιοχής αλλά ένα καταστατικό κείμενο αρχών με δικαιώματα που αναγκάστηκε να παραχωρήσει ο βασιλιάς της Αγγλίας Ιωάννης ο Ακτήμονας στους ευγενείς, στον κλήρο και στην εμπορική και μεγαλο-αγροτική τάξη και υπογράφτηκε στις 15 Ιουνίου του 2015. Ο "Μεγάλος Χάρτης των Ελευθεριών" περιόριζε τις εξουσίες του βασιλιά και περιείχε διατάξεις με τις οποίες αναγνωρίζονταν ελευθερίες όπως η απαγόρευση φυλάκισης, εξορίας ή τιμωρίας χωρίς προηγούμενη δικαστική απόφαση, η υποχρέωση του βασιλιά να ζητά τη συγκατάθεση του Μεγάλου Συμβουλίου για την επιβολή φόρων και η αναγνώριση των εξουσιών του Μεγάλου Συμβουλίου. Η ισχύς του Μεγάλου Χάρτη σταδιακά επεκτάθηκε πέρα από τους ευγενείς, τον κλήρο και τους φεουδάρχες και σε ολόκληρο των λαό. Το Μεγάλο Συμβούλιο που προαναφέραμε αποτελεί κατά κάποιον τρόπο τον πρόδρομο του Κοινοβουλίου (της Βουλής) και ο "Μεγάλος Χάρτης των Ελευθεριών" μπορεί να θεωρηθεί ως το πρώτο συνταγματικό κείμενο.

25 χρόνια μετά την δημιουργία του Παγκόσμιου Ιστού αναδύεται η ανάγκη για τη δημιουργία ενός Μεγάλου Χάρτη για τα δικαιώματά μας στο Διαδίκτυο. Γιατί αν νομίζετε πως οι ελευθερίες μας είναι αυτονόητες στον χώρο του Διαδικτύου γελιέστε. Υπάρχουν αρκετοί 'βασιλιάδες' που αυθαιρετούν καθημερινά με τα δεδομένα μας και τις ζωές μας.

Η σύνταξη του Μεγάλου Χάρτη των Ελευθεριών στο Διαδίκτυο μπορεί να αποτελέσει μια εξαίρετη διαθεματική (Πληροφορική, Ιστορία, Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή) δραστηριότητα για τους μαθητές σας, στην οποία μας προσκαλεί ο πλέον κατάλληλος: ο ίδιος ο δημιουργός του Παγκόσμιου Ιστού.

Η Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος του Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας διοργανώνουν ημερίδες μέσω τηλεδιασκέψεων με τις σχολικές μονάδες Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης με θέμα: "Ασφαλής πλοήγηση στο διαδίκτυο". Οι τηλεδιασκέψεις διεξάγονται μέσω της υπηρεσίας τηλεδιασκέψεων του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου και απευθύνονται κατά κύριο λόγο στους μαθητές των σχολικών μονάδων αλλά και στους εκπαιδευτικούς.

Όλοι όσοι χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο ή υπολογιστές γενικά τους έχουν συναντήσει. Πόσοι από εμάς όμως τους έχουν πραγματικά διαβάσει; Έστω και μία φορά! Από την αρχή έως το τέλος τους, συνήθως καμιά 20αριά σελίδες παρακάτω. Αναφερόμαστε στους Όρους και Προϋποθέσεις που συνοδεύουν τις "δωρεάν" (θα εξηγήσουμε παρακάτω προς τι τα εισαγωγικά) υπηρεσίες που κατακλύζουν το Διαδίκτυο. Από το Facebook που σίγουρα το υποπτεύεστε μέχρι τις αθώες αναζητήσεις που κάνουμε στο Google. Γιατί, στην πραγματικότητα δεν χρειάζεται ούτε καν να κλικάρετε ή να τσεκάρετε κάπου ότι συμφωνείτε με τους Όρους και τις Προϋποθέσεις μιας υπηρεσίας. Το κάνετε με το που χρησιμοποιείτε αυτή την υπηρεσία. Και αυτοί οι όροι και οι προϋποθέσεις ισχύουν. Και μπορούν να εφαρμοστούν. Όπως και γίνεται.

Ο προγραμματισμός δεν αποτελεί μια ιδιαίτερη ικανότητα που την κατέχουν μόνο ορισμένοι άνθρωποι. Ο προγραμματισμός συνίσταται απλώς στον συνδυασμό συγκεκριμένων εργαλείων-εντολών ώστε να επιτευχθεί ένα αποτέλεσμα. Είναι σαν να χτίζεις μια κατασκευή με τουβλάκια lego. Συνδυάζεις, ενώνεις, συναρμολογείς και σιγά-σιγά το οικοδόμημα είναι έτοιμο. Προϋποθέτει βέβαια βαθύτερες δεξιότητες όπως η αναλυτική και συνθετική σκέψη, επαρκή φαντασία και θετική στάση απέναντι στην επίλυση προβλημάτων. Αν υπάρχουν ισχυρά κίνητρα και μέσω της διδασκαλίας, της εξάσκησης  και του πειραματισμού όλοι μπορούν να μάθουν προγραμματισμό. "Καλά, είπαμε όλοι, αλλά όχι και ένα 6χρονο παιδί!". Αν ασπάζεστε την προηγούμενη φράση πρέπει οπωσδήποτε να συνεχίσετε το διάβασμα. Όταν λέμε όλοι, εννοούμε όλοι!

Οι Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΤΠΕ) έχουν ενταχθεί στην εκπαιδευτική καθημερινότητα στην χώρα μας αλλά και σε ολόκληρη την Ευρώπη. Εύκολα κάποιος θα μπορούσε να προβλέψει ότι αυτή η τάση θα συνεχιστεί με όλο και αυξανόμενο ρυθμό και δεν θα έπεφτε έξω. Πέρα όμως από τον γενικό όρο ΤΠΕ που περιλαμβάνει πληθώρα τεχνολογιών και εκπαιδευτικών μεθόδοων ποιες είναι συγκεκριμένα οι τεχνολογίες που θα υιοθετηθούν στο εκπαιδευτικό γίγνεσθαι, οι τάσεις και οι προκλήσεις που θα αντιμετωπίσουμε στην εκπαίδευση; Μια έρευνα υπό την αιγίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης κάνει συγκεκριμένες προβλέψεις για τα επόμενα 5 χρόνια (2015 έως 2019).

Η Αλίκη πριν πάει στη χώρα των θαυμάτων βαριόταν... βαριόταν πραγματικά πολύ. Καθόταν με την μεγαλύτερη αδερφή της όταν ξαφνικά πέρασε από μπροστά της ένας κουστουμαρισμένος λαγός με ένα ρολόι τσέπης. Με τόση ανία, αναπόφευκτα τον ακολούθησε στην λαγουδότρυπα όπου βρέθηκε στο δωμάτιο με τις πόρτες όλων των πιθανών μεγεθών. Ο θελκτικός κήπος βρισκόταν πίσω από μια πολύ μικρή πόρτα για να χωρέσει η Αλίκη αλλά τη λύση σχεδόν έδωσε το μαγικό μπουκάλι με την επιγραφή "ΠΙΕΣ ΜΕ". Η Αλίκη μίκρυνε αλλά το κλειδί είχε μείνει στο πλέον υπερβολικά ψηλό τραπέζι. Το κέικ με την σταφιδοεπιγραφή "ΦΑΕ ΜΕ" περιέπλεξε πιο πολύ τα πράγματα. Η ιστορία συνεχίζεται με άλλα έντεκα κεφάλαια να διαδραματίζονται στον μαγικό, φανταστικό κόσμο της χώρας των θαυμάτων που βρίθει περίεργα, ανθρωπόμορφα πλάσματα, κόσμο όπου η λογική προκαλείται, το ενδιαφέρον του αναγνώστη κεντρίζεται, η έξαψη και ο ενθουσιασμός αυξάνονται και ο νους απορροφάται από αυτό το φαντασιακό και εξωπραγματικό κόσμο.