Εκτύπωση
Κατηγορία: Εκπαιδευτικά
Εμφανίσεις: 2707

Παγιωμένη έκφραση αποτελεί σήμερα το "ένα και ένα κάνουν δύο", έκφραση που χρησιμοποιούμε για να δείξουμε πόσο ξεκάθαρο και απλό είναι κάτι που συζητάμε. Συχνά λέμε για κάποιον ανίδεο, άσχετο ή απλώς χαζό ότι αυτός "δεν ξέρει πόσο κάνει ένα και ένα". Ωστόσο, εμείς οι πληροφορικοί ξέρουμε ότι τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά και το ζήτημα χρήζει διερεύνησης.

Ένας μαθητής της Γ΄ Λυκείου που πρόκειται να εξεταστεί στο μάθημα της Ανάπτυξης Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον (μάθημα που θα διδαχθεί για τελευταία χρονιά καθώς καταργείται) θα μπορούσε να αναφέρει ότι υπάρχει ζήτημα αποσαφήνισης του προβλήματος, ότι το πρόβλημα είναι ελλιπές ως προς τη σαφήνεια διατύπωσής του (παράγραφος 1.2 - Κατανόηση Προβλήματος, δες και το παράδειγμα με τον Γιάννη και τη Μαρία).

Διότι "ένα και ένα" μπορεί να σημαίνει πολλά πράγματα και η ορθή απάντηση αλλάζει ανάλογα με το τι ορίζουμε ως "και" αλλά και σε ποιο πλαίσιο-τομέα αναφέρεται η ερώτηση. Έχουμε λοιπόν:

There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't.

Εκτιμήσεις Fermi για έναν μέσο άνθρωπο

Μα δυο και δυο κάνουν τέσσερα, αυτό είναι ανυπόφορο πράγμα. Δυο και δυο κάνουν τέσσερα! Μα κατά τη γνώμη μου, κύριοι είναι αυθάδεια. Δυο και δυο κάνουν τέσσερα, μοιάζει με κάποιον αυθάδη που στέκεται στη μέση του δρόμου, με τα χέρια στη μέση και σου τον φράζει, σε προκαλεί. Συμφωνώ, δυο και δυο κάνουν τέσσερα, είναι έξοχο πράγμα: μα για να το θαυμάσω, όχι! Λοιπόν! δυο και δυο κάνουν πέντε, είναι καμιά φορά πιο χαριτωμένο αυτό.

Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι, Το Υπόγειο

Νομίζω πως έχει γίνει ξεκάθαρο ότι ανάλογα με το πλαίσιο και τις παραδοχές που κάνουμε "ένα και ένα" μπορεί να μας δίνει διάφορα αποτελέσματα. Ας μην είμαστε λοιπόν απόλυτοι, και ας δαπανούμε λίγο χρόνο και υπομονή όταν οι μαθητές μας μας δίνουν μη αναμενόμενες και "προφανώς λάθος" απαντήσεις. Μπορεί απλώς να σκέφτονται διαφορετικά, να έχουν κάτι άλλο στο μυαλό τους ή να θέλουν να κερδίσουν την προσοχή λέγοντας ευφυολογήματα (όπως το παρόν άρθρο).

Πάντως, πέρα από τον Ντοστογιέφσκι, με τις παγιωμένες απόψεις περί των αποτελεσμάτων διάφορων συνηθισμένων αριθμητικών πράξεων διαφωνούν και άλλοι διάσημοι. Δείτε για παράδειγμα το ακόλουθο στιγμιότυπο από συνέντευξη του προπονητή και πρώην ποδοσφαιριστή της ΑΕΚ Τραϊανού Δέλλα.

Τραϊανός Δέλλας - 3 + 3 = 5

Ωραία, κατά τον Τραϊανό Δέλλα "τρία και τρία μας κάνει πέντε"!!!;;; "Τι βλέπετε;" ρώτησε ο Δέλλας τους δημοσιογράφους που παρευρίσκονταν στη συνέντευξη τύπου. Όλοι έδωσαν την προφανή απάντηση: "Ένα λάθος. 3+3 δεν κάνει 5". Και τους είπε στη συνέχεια: "Αυτό κάνετε πάντα. Όταν σε μια ομάδα γίνονται τρία σωστά και ένα λάθος, μιλάτε μόνο για το λάθος και σπανίως για τα σωστά".

Μην εστιάζετε πάντα στα λάθη των μαθητών σας αλλά δώστε και την απαραίτητη προσοχή στα σωστά που κάνουν.

Καλή σχολική χρονιά!